Pedagogika

Konsultacja pedagogiczna – Ocena pedagogiczna stanowi jeden z kluczowych elementów diagnozy dziecka w kontekście jego procesu edukacyjnego i możliwości uczenia się. Jeśli Twoje dziecko doświadcza niepowodzeń szkolnych, zgłoś się na konsultację do pedagoga specjalnego/terapeuty pedagogicznego, aby rozpoznać potrzeby dziecka jako ucznia – jego mocne i słabe strony, możliwe przyczyny trudności, a także ich rodzaj. Pedagog pomoże określić dalsze potrzebne kroki mające na celu zwiększenie szansy Twojego dziecka na osiągnięcie sukcesu edukacyjnego. Podczas konsultacji zaproponuje różne możliwe formy wsparcia, może też zalecić pogłębienie badań u innych specjalistów (np. psycholog, lekarz odpowiedniej specjalności, fizjoterapeuta). Pedagog podpowie Państwu, jakie kroki należy podjąć, aby uzyskać stosowną i ważną w polskim systemie oświaty dokumentację, aby dziecko mogło korzystać z pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły, bądź być objęte kształceniem specjalnym.

Na spotkanie z pedagogiem specjalnym/ terapeutą pedagogicznym prosimy o przyniesienie zeszytów lub innych wytworów dziecka (np. rysunki), dokumentację medyczną bądź psychologiczno-pedagogiczną, jeśli dziecko taką posiada.

Terapia pedagogiczna – jest prowadzona przez terapeutę pedagogicznego i skierowana do dzieci i młodzieży m.in.:

  • z trudnościami w nauce – w szczególności w nauce czytania i pisania – oraz u których rozpoznano ryzyko lub zdiagnozowano specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia),
  • z objawami zaburzeń przetwarzania słuchowego APD lub, u których zdiagnozowano APD,
  • z zaburzeniami funkcji percepcyjno-motorycznych (np. słuchowych/wzrokowych/motoryki małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej),
  • z trudnościami z pamięcią, koncentracją uwagi,
  • przejawiających nieharmonijny rozwój.

Terapia ma na celu m.in.:

  • niwelowanie trudności w czytaniu i pisaniu,
  • niwelowania przyczyn niepowodzeń szkolnych, szczególnie w zakresie umiejętności czytania i pisania,
  • rozwijanie procesów poznawczych, w tym myślenia, uwagi, pamięci, wyobraźni i funkcji psychomotorycznych odpowiedzialnych za rozwój umiejętności szkolnych w szczególności czytania i pisania oraz umiejętności uczenia się,
  • budowanie pozytywnej samooceny oraz umiejętności dostrzegania swoich mocnych stron i bazowania na nich,
  • rozwijanie motywacji ucznia do nauki, kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego związanego z czytaniem, pisaniem,
  • utrwalenie podstawowych zasad ortograficznych i doskonalenie umiejętności samokontroli pisanych tekstów,
  • wdrażanie do samodzielności w pracy.